torsdag 4. september 2014

Kajiado og barneskolen Olturoto

Siden sist har vi lært mye spennende og nytt. For meg var det veldig mye ny informasjon og de siste dagene har vi fokusert på kjønnsforskjeller. Jeg hadde ingen anelse om at det fantes så mange forskjellige kjønnsbegreper: Gender violence, gender discrimination, gender equality, gender equity, osv. Vi brukte lang tid på å virkelig forstå forskjellen på gender equality og gender equity, men for å forklare det enkelt, er forskjellen at gender equality er når noen får de samme mulighetene og "premiene". Gender equity er når man legger til rette for at begge skal få samme utbytte av mulighetene. Så man kan gjerne kalle gender equity for positiv forskjellsbehandling. Så nå har dere lært noe nytt. 
Bilde fra filmen "Freedom Writers"

I forbindelse med temaet kjønnsforskjeller (Gender) har vi også sett filmen Freedom Writers som var kjempe bra! Anbefaler alle å se den! Kjente meg veldig igjen i denne filmen med tanke på at vi er så mange forskjellige kulturer samlet på ett sted med så mange forskjellige meninger og oppvekster. 

På vei til Kajiado






For å avslutte temaet kjønnsforskjeller og spesielt FGM (Female Genital Mutilation) reiste vi i dag til Kajiado og barneskolen Olturoto. Olturoto er en skole som jobber for å få barn til å si nei til FGM. De jobber samtidig med å utdanne mødre og fedre hver for seg i hvorfor dette er en gammel tradisjon som burde forsvinne. 

Bussturen var ekstremt lang. Det var 5 timer hvor man humpet av gårde og av og til trodde jeg faktisk at bussen skulle velte. Man skal ikke klage på veiene i Norge, for en liten sprekk i veien i Norge er ingenting i motsetning til dette her. På grunn av at bussturen tok så lang tid fikk vi kun 1 time på Olturoto barneskole. 
Det var utrolig spennende å komme frem. Ved første møte var det en haug med barn som stod å ventet på oss, alle kledd i blått. De så veldig nysgjerrige og spente ut. En del av oss måtte en tur på toalettet når vi kom frem etter en lang tur, og fikk litt av et sjokk. Her hadde de nemlig ikke toalett. Men et hull i bakken. Det tok litt tid før vi til slutt klarte å få motet til å gjøre dette, og nå sitter spesiellt Anna og jeg igjen med en positiv følelse av at dette gikk helt fint! Når vi klarer dette, hva klarer vi vell ikke da? 


Ungene hadde lagt dikt som de presenterte for oss om FGM. Det var veldig emosjonelt å se disse unge jentene fortelle om hva de føler om FGM og virkelig se at dette er noe som er vanlig og som faktisk skjer i dette området. Det YWCA jobber for er utrolig viktig og kjempe bra! Noe av det som gjorde størst inntrykk på meg var å høre mødrene til disse jentene fortelle at de ikke lenger er for FGM, og at de nå er imot det.
Klar til å plante et tre

Etter dette gikk vi ut hvor vi fikk gi bort et "trefrø" som vi da skulle plante sammen med jentene. Jeg ble da kjent med to søte jenter som fikk plante dette treet. Det å plante et tre er noe alle kan gjøre for miljøet. Et tre vil absorbere ca 1 tonn CO2 i løpet av sitt liv! PLANT ETT TRE FOLKENS! Jeg fikk ikke mulighet til å bli med dem, men jentene skulle gjøre det sammen etter vi hadde reist. Begge fikk hvert sitt armbånd av meg, som jeg har kjøpt i Mexico. Det syntes både de og jeg var veldig kjekt! Det var merkelig hvor fort vi fikk kontakt og hvor fort vi måtte reise. Det hele var egentlig en veldig spesiell opplevelse, men veldig viktig.

Jeg koser meg veldig i Kenya og kjenner jeg gleder meg til resten av opplegget, Masai Mara, en natt i Nairobi og ikke minst NICARAGUA! 





Jentene jeg ble kjent med
Tamari og Aisha



Armbåndene de fikk















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar